Semnătura Mobilă

Semnează acte direct din telefon

Ce este Semnătura Mobilă

Cu ajutorul semnăturii mobile poți de la distanță semna acte, declarații, întocmi cereri, etc. fără prezenţa fizică şi actul de identitate. Semnarea se face direct din calculator sau telefon, prin introducerea codului PIN secret, și are aceeași valoare juridică ca și semnătura de mână.

Avantajele serviciului

  • Sigur

    Doar posesorul cunoaşte codul PIN care porneşte algoritmul de generare a semnăturii

  • Comod

    Ai libertatea să semnezi sau să soliciți acte, oricând ai nevoie și oriunde te-ai afla

  • Simplu

    Pentru a utiliza serviciul, ai nevoie de telefonul mobil și cartela SIM specială, care include semnătura mobilă

Cum beneficiezi de Semnătura Mobilă

Ca să beneficiezi de semnătura mobilă, ai nevoie de o cartelă SIM specială pe care o poți obține în orice magazin Moldcell Center cu actul de identitate.

Activează serviciul în 3 pași simpli

  • Completează Cererea de certificare a cheii publice

  • Înlocuiește cartela SIM cu cea criptografică

  • Setează codul PIN secret pe care îl vei folosi doar tu

Descarcă Cererea de certificare >>

Tarife și condiții

Serviciul Semnătura Mobilă poate fi utilizat prin intermediul pachetelor de mai jos, care conţin un anumit număr de semnături incluse.

Semnături incluse Preț lunar
10 semnături 10 lei
50 semnături 20 lei
250 semnături 40 lei
700 semnături 70 lei

   
  Condiții ofertă
  Ghid de utilizare
• alegeţi pachetul dorit în dependență de necesitatea şi scopul semnăturilor
• asiguraţi-vă că aveţi activat serviciul „Semnătura Mobilă”
• pentru activare, formaţi *222*5#ok şi alegeţi pachetul dorit
• la expirarea termenului de valabilitate, pachetele de servicii vor fi prelungite, iar cantitatea neconsumată de semnături se anulează
• pachetele de servicii pot fi activate doar în perioada activă a contului, dacă suma disponibilă în contul abonatului este mai mare decât preţul pachetului selectat.
• în cazul planului tarifar Abonament Moldcell, bilanţul contului trebuie să fie pozitiv
• pentru a dezactiva pachetul, transmite un SMS cu cifra 1 ca text, la numărul 2235

General Mesajele transmise în timpul utilizării serviciului pe teritoriul RM sunt gtatuite.

În Roaming Serviciul poate fi utilizat și în Roaming. Pentru fiecare tranzacție, veți achita prețul pentru SMS, conform tarifelor stabilite în Roaming (atât pentru mesaje expediate, cât și pentru cele primite).
 

Ce poți face cu Semnătura Mobilă

Semnătura mobilă îți permite să semnezi electronic acte, declaraţii etc. sau să întocmești cereri de la distanţă. Persoanele fizice pot utiliza serviciul în scop personal, iar cele juridice – în scopul companiei sau afacerii lor.

  • Depunerea declarației fiscale electronice
    Prestator: Serviciul Fiscal de Stat
    Serviciul oferă tuturor persoanelor fizice posibilitatea de a depune rapoartele fiscale cu aplicarea semnăturii digitale mobile. Serviciul reprezintă un instrument eficient de creare, verificare şi transmitere prin Internet a declaraţiilor privind impozitul pe venit (CET08), fără necesitatea de deplasare la organul fiscal.

    Deținătorii Semnăturii mobile urmează să se autentifice prin intermediul Serviciului guvernamental de autentificare și control al accesului MPass.

    Beneficii:
    - Serviciul poate fi accesat 24 ore, 7 zile pe săptămână.
    - Datele sunt verificate automat de sistem, ceea ce permite înlăturarea erorilor.
    - Depunând documentele online, sunt înlăturate deplasările la organele fiscale teritoriale.
    - Economisirea resurselor, întrucât formularele nu mai trebuie printate.

    Pagina de acces
    Instrucțiuni video
  • e-Servicii de Stare Civilă
    Prestator: Serviciul Stare Civilă
    Prin intermediul serviciilor electronice de Stare Civilă, pot fi solicitate online duplicatele certificatelor de stare civilă, extrasele de stare civilă și modificarea sau rectificarea actelor de stare civilă.

    Paginile de acces la documentele care pot fi obținute prin cele trei e-Servicii de Stare Civilă:

    Duplicatul certificatului de casatorie
    Duplicatul certificatului de deces
    Duplicatul certificatului de divort
    Duplicatul certificatului de nastere
    Extrasul de pe actul de casatorie
    Extrasul de pe actul de deces
    Extrasul de pe actul de divort
    Extrasul de pe actul de nastere

    E-Serviciile Stare Civilă pot fi accesate pe portalul guvernamental servicii.gov.md cu utilizarea Semnăturii Digitale Mobile şi pot fi achitate prin intermediul serviciului guvernamental de plăţi electronice MPay. Prin aceste instrumente, e-serviciile Stare Civilă pot fi utilizate și de persoanele care se află înafara ţării. Folosirea acestora oferă deplină siguranță utilizatorilor.

    Costul serviciilor online va fi același ca și pentru cele obişnuite, dar preţul va depinde de termenul de eliberare. Duplicatele și extrasele vor fi eliberate gratuit (se va achita doar 10 lei – taxa de stat) în decurs de o lună, iar costul maxim al acestora este de 135 lei pentru duplicate și 85 lei pentru extrase în decurs de 5 zile.

    Beneficii:
    - Serviciul e-Stare civilă permite o gestionare mai eficientă şi sigură a datelor
    - Cetățenii pot solicita și achita online serviciile de Stare Civilă, eliminând necesitatea deplasării la instituție
    - Cu ajutorul Semnăturii Digitale Mobile și a serviciului MPay, chiar și cetățenii aflați în afara țării pot solicita și achita documentele de Stare Civilă necesare

    Video-tutorial
    Demo-video
  • Raportarea electronică la CNAM (e-CNAM)
    Prestator: Compania Naţională de Asigurări în Medicină
    Sistemul electronic e-CNAM oferă o metodă modernă de schimb informațional. Implementarea acestuia permite înlocuirea procedurilor manuale cu cele automatizate în obținerea și procesarea formularelor de raport.
    Implementarea acestuia permite înlocuirea procedurilor manuale cu cele automatizate în obținerea și procesarea formularelor de raport.

    Cu ajutorul serviciului e-CNAM agenții economici pot depune electronic formularele 2-03 și 2-04 la orice oră și din orice loc de unde există acces la Internet. Serviciul e-CNAM vine cu o serie de beneficii pentru companii. Este vorba de economie de resurse, evitarea contactului cu funcționarul și simplificarea procesului de depunere a formularelor.

    Raportarea electronică la CNAM poate fi efectuată atât prin intermediul mijloacelor de protecție criptografică a informației, eliberate de Î.S. „Centrul de telecomunicaţii speciale” (CTS), cit și prin intermediul serviciului „Semnătura Mobilă”.

    Pentru obţinerea dreptului de semnătură digitală prin intermediul telefonului mobil sunt folosite certificate eliberate de Î.S. „Centrul de telecomunicaţii speciale”, iar dreptul de înregistrare a utilizatorilor aparține operatorilor de telefonie mobilă (Orange, Moldcell). Serviciul e-CNAM este parte a Platformei de raportare, integrată în sistemul M-Cloud și găzduită de Î.S. „Centrul de telecomunicaţii speciale”.

    Beneficii:
    - Sistemul electronic e-CNAM oferă o metodă modernă de schimb informațional. Implementarea acestuia permite înlocuirea procedurilor manuale cu cele automatizate în obținerea și procesarea formularelor de raport.
    - Aplicarea sistemului crește calitatea serviciilor oferite de Casa Națională de Asigurări în Medicină, prin reducerea numărului de erori în formulare și prin creșterea calității și veridicității informațiilor.
    - Utilizarea serviciului e-CNAM simplifică procesul de depunere a formularelor, sporeşte veridicitatea datelor și economiseşte resursele instituţionale.

    Pagina de acces
    Instrucțiuni video
  • Raportarea electronică la CNAS (e-CNAS)
    Prestator: Casa Naţională de Asigurări Sociale
    Prin intermediul sistemului e-CNAS, angajatorii din RM pot prezenta în format electronic declaraţiile Rev 5 pentru angajaţii săi, concomitent cu declaraţiile privind calcularea și utilizarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, forma 4-BASS.

    Avantajele e-CNAS sunt următoarele: eliminarea deplasărilor la Casele Teritoriale de Asigurări Sociale și economisirea timpului de aşteptare la ghişee, depistarea automată a divergenţelor dintre datele din declaraţiile Rev 5 și Forma 4-BASS, greşelilor din datele personale ale angajaţilor și excluderea necesității de tipărire a documentelor pe suport de hârtie.

    Raportarea electronică la CNAS poate fi efectuată atât prin intermediul mijloacelor de protecție criptografică a informației, eliberate de Î.S. „Centrul de telecomunicaţii speciale” (CTS), cit și prin intermediul serviciului „Semnătura Mobilă”.

    Pentru obţinerea dreptului de semnătură digitală prin intermediul telefonului mobil sunt folosite certificate eliberate de Î.S. „Centrul de telecomunicaţii speciale”, iar dreptul de înregistrare a utilizatorilor aparține operatorilor de telefonie mobilă.

    Pentru primirea autorizației de prezentare a rapoartelor este necesar să efectuați următorii pași:
    1. Să vă înregistrați pe Portal de raportare. Procesul de auto-înregistrare și de acordare a autorizației este descris în următoarea instrucţiune.
    2. Să înregistrați în sistem întreprinderea pe care o reprezentați.
    3. Să obțineți autorizația în instituția corespunzătoare.

    Beneficii:
    - Utilizarea serviciului e-CNAS economiseşte timp, bani și resurse instituţionale.
    - Aplicarea sistemului crește calitatea serviciilor, prin reducerea numărului de erori și prin creșterea calității și veridicității informațiilor.

    Pagina de acces
    Instrucțiuni video
  • Depunerea cererii de eliberare, reperfectare sau prelungire a licenţei de activitate (e-Licențiere)
    Prestator: Camera de Licențiere
    Serviciul „e-Licentiere” oferă o gamă completă de funcţii specializate pentru a optimiza depunerea și analiza cererilor de eliberare a licențelor de la Camera de Licențiere. Licențele pot fi solicitate în format electronic, fără ca agentul economic să se deplaseze la Chişinău.
    Autenticitatea informaţiilor depuse de solicitanţii sau titularii de licenţă va fi verificată prin intermediul reţelelor electronice ale Autorităţilor publice vizate. Pot fi accesate următoarele tipuri de servicii: depunerea unei cereri de eliberare de licenţă, reperfectarea sau prelungirea licenţei.

    Pentru a folosi serviciul, solicitantul accesează interfaţa servicii.gov.md, selectează serviciul e-Licentiere, apoi alege din meniu tipul operaţiunii dorite: eliberare, reperfectare/prelungire. Ulterior acesta selectează activităţile sau domeniile potrivite şi confirmă condiţiile de licenţiere. După ce completează secțiunile indicate în formular, încărcă documentele necesare, scanate, şi confirmă datele completate.

    După examinarea cererii de către Camera de Licențiere, solicitantul este anunţat prin e-mail despre decizia autorității. În cazul aprobării cererii, agentul economic poate achita taxele pentru licență la orice bancă. În final, el poate merge la Camera de Licențiere pentru a-și ridica licența sau o poate primi prin poștă.

    Beneficii:
    - Procedura de obținere a unei noi licențe, reperfectare sau extindere este mai ușoară și mai rapidă.
    - Costurile pentru obținerea licențelor sunt mai mici pentru că sunt evitate deplasările.
    - Interacțiunea cu personalul Camerei de Licențiere este mai redusă.
    - Depunerea documentelor nu mai depinde de programul instituției, poate fi realizat la orice oră.

    Pagina de acces
    Instrucțiuni video
  • Serviciul de apostilare (e-Apostila)
    Prestator: Ministerul Justiției
    Serviciul oferă posibilitatea depunerii online a cererii de apostilare a actelor oficiale. “APOSTILA” este semnul imprimat al ştampilei, completat la toate rubricile şi sigilat în modul corespunzător.
    Aplicarea “APOSTILEI” este unica formalitate care poate fi solicitată pentru a atesta veridicitatea semnăturii, calitatea în care a acţionat semnatarul actului sau, după caz, autenticitatea sigiliului şi a ştampilei de pe acest act.

    Pagina de acces

Mai multe detalii și lista serviciilor publice accesibile cu Semnătura Mobilă sun disponibile pe Portalul Serviciilor Publice servicii.gov.md

Întrebări

   
  Care sunt actele de identitate acceptate pentru activarea serviciului?
  - buletinul de identitate al cetăţeanului RM de generațiile I, II sau III (CA);
- permisul de şedere provizorie pentru cetăţeni străini şi apatrizi domiciliaţi temporar în RM (IR/IC);
- permisul de şedere permanentă pentru cetăţenii străini (CR);
- buletinul de identitate pentru apatrizi (CC);
- buletinul de identitate provizoriu (BP);
- documentul de călătorie (cu date biometrice) pentru apatrizi (PC);
- documente pentru refugiaţi şi beneficiarii de protecţie umanitară (RI, IH);
 
   
  Cât timp este valabilă Semnătura Mobilă?
  Începând cu data de 16 mai 2021, abonații Moldcell pot beneficia de serviciul Semnătura Mobilă pe termen de 2 ani. Abonații care dețin certificate eliberate până la data de 16.05.2021 vor continua să le folosească până la expirarea acestei semnături, ea rămânând valabilă, iar cei care îşi activează sau prelungesc serviciul începând cu 16 mai 2021 primesc un certificat nou, valabil 2 ani.
 
   
  Ce este codul PIN?
  Codul PIN este un număr de 6 cifre pe care îl setați din telefon atunci când vă înregistrați la serviciul Semnătura mobilă. Codul PIN e solicitat atunci când vă autentificați ori semnați cu Semnătura mobilă și este știut doar de Dvs. Vă recomandăm să fiți precauți și să nu-l divulgați nimănui.
 
   
  Ce fac dacă s-a blocat codul PIN?
  Dacă ați blocat codul PIN, e necesar vă apropiați în orice magazin Moldcell Center, cu actul de identitate. În urma procedurii de resetare, veți seta un nou cod PIN.
   
  Ce se întâmplă dacă expiră certificatul cheii publice?
  Certificatul cheii publice este valabil timp de 2 ani din momentul oferirii acestuia.

Dacă termenul de validitate a acestuia în curând expiră, este necesar să vă prezentați cu actul de identitate la orice reprezentanţă Moldcell Center și să depuneți Cererea de reînnoire a certificatului cheii publice, timp de maxim 30 zile înainte de termenul de expirare.

Dacă certificatul cheii publice deja a expirat, e necesar să vă prezentați cu actul de identitate la orice reprezentanță Moldcell Center și veți depune Cererea de certificare a cheii publice pentru primirea unui nou certificat.
 
   
  Dacă semnătura Dvs. mobilă a fost compromisă?
  Dacă aveți suspiciuni în ceea ce privește compromiterea securității datelor Dvs., de exemplu, dacă ați pierdut telefonul mobil, sau careva personae terțe au aflat codul PIN etc., apelați la Serviciul Clientelă Moldcell pentru a cere suspendarea certificatului cheii publice. Ulterior, pentru restabilirea acestuia, va fi necesar să vă prezentați la orice reprezentanţă Moldcell Center cu actul de identitate și să semnați Cererea de administrare a certificatului cheii publice.
 
   
  De ce este necesară schimbarea cartelei SIM?
  Cartela SIM pe care o utilizați pentru a beneficia de serviciile operatorului mobil nu permite utilizarea Semnăturii mobile. Doar de pe cartela SIM criptografică pot fi generate cheile publică și privată. Schimbarea cartelei SIM nu este necesară în cazul în care deja sunteţi utilizatorul serviciilor 4G, deoarece acest tip de cartelă SIM deja susţine Semnătura mobilă.
 
   
  Detalii despre utilizarea serviciului în scop personal sau profesional
  Abonații se pot autentifica ori pot semna actele furnizorilor de servicii în dependență de scopul utilizării acestui serviciu. Deci, persoanele fizice vor utiliza serviciul în scop personal, iar cele juridice – în scopul companiei sau afacerii lor, adică în scop profesional.
 
   
  Detalii despre protecția datelor personale
  Semnătura mobilă este un serviciu relativ nou pe piaţa din Moldova, dar deja bine cunoscut în Europa.

Înainte de a fi implementat în ţara noastră, acest proiect a fost analizat cu atenţie, în primul rând, de structurile de stat, competente pentru protecţia datelor personale. Vezi mai jos legislaţia cu privire la implementarea şi utilizarea Semnăturii mobile, ca să te asiguri de utilitatea şi siguranţa serviciului dat.

Legislația privind utilizarea semnăturii digitale
- Legea Republicii Moldova cu privire la documentul electronic și semnătura digital
- Legea Republicii Moldova cu privire la comerțul electronic
- Hotărîrea Guvernului cu privire la aplicarea semnăturii digitale în documentele electronice autorităților administrației publice
- Normele tehnice în domeniul semnăturii digitale

Legislația cu privire la centrele de certificare
- Hotărârea guvernului cu privire la centrele de certificare a cheilor publice
- Regulamentul privind procedura de înregistrare a centrelor de certificare a cheilor publice
- Condițiile speciale de activitate a centrelor de certificare a cheilor publice
- Regulamentul Centrului de certificare a cheilor publice de nivel superior

Politici de certificare
- Politica de certificare a certificatelor cheilor publice
- Politica de certificare a certificatelor SSL

Directiva Europeană
- Directiva 1999/93/CE a Parlamentului European și a Consiliului Uniunii Europene

Codul de practici și procedure
- Codul de practici si proceduri al Centrului de certificare

Standarde PKI
- Standarde internaționale aplicate în infrastructura cheilor publice

Declarații de conformitate
- Mijloacele semnăturii digitale, utilizate în infrastructura cheilor publice din Republica Moldova, au primit aviz pozitiv din partea Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova şi dispun de declaraţii de conformitate după cum urmează.
- declaraţia de conformitate a produsului software al Centrului de certificare a cheilor publice Moldova CA Solution
- declaraţia de conformitate a cartelei criptografice cryptoCertum 3.0
- declaraţia de conformitate a produsului software pentru aplicarea şi verificarea semnăturii digitale MoldSign SmartSign 3.0
- declaraţia de conformitate a produsului software pentru aplicarea semnăturii digitale Signer Applet
- declaraţia de conformitate a produsului software pentru aplicarea şi verificarea semnăturii digitale PKI Server