Reguli de utilizare a sistemului de plăți instant ”MIA”
(în vigoare din 29.10.2025)
Dispoziții Generale
Date despre prestator:
Denumirea prestatorului: ”MOLDCELL” S.A.
IDNO: 1002600046027
Adresa juridică (sediu): Republica Moldova, MD-2060, mun. Chișinău, str. Belgrad, 3.
Adresa de poştă electronică: moldcell@moldcell.md
Pagina web: www.moldcell.md
Adresele punctelor de lucru ale Prestatorului: https://www.moldcell.md/rom/moldcell_offices/29
Autoritatea responsabilă de supravegherea societății emitente de monedă electronică: Banca Națională a Moldovei, pagina web: www.bnm.md
Licența societății emitente de monedă electronică: Seria MMI nr. 000477 din 21.03.2023
Numărul de înregistrare în Registrul public al societăților emitente de monedă electronică: nr. 7 din 17.03.2022
Prezentele Reguli de utilizare a Sistemul de Plăți Instant „MIA” (denumite în continuare – ”Reguli”), descriu modul în care Prestatorul, oferă clienților persoane fizice posibilitatea utilizării Sistemul de Plăți Instant „MIA” dezvoltat de Banca Națională a Moldovei.
Definiții
Termenii şi expresiile utilizate în prezentele Reguli au semnificațiile prevăzute în actele normative sau așa cum sunt definite în continuare:
Alias – identificator unic care permite utilizatorului serviciilor de plată să îl prezinte în locul datelor de identificare detaliate necesare pentru completarea unui ordin de plată.
În scopul prezentelor Reguli, numărul de telefon mobil al Beneficiarului plății, înrolat în sistemul de plăți instant este folosit în calitate de Alias. Un număr de telefon poate fi asociat unui singur cont în baza de date a BNM pentru Sistemul de Plăți Instant „MIA”.
Aplicația moldcell money – aplicație mobilă ce permite accesul Utilizatorilor la Sistemul de Plăți Instant MIA și transmiterea și/sau confirmarea instrucțiunilor de executare a ordinelor de plată către Prestator prin intermediul unui dispozitiv mobil.
Beneficiar/Destinatar - persoană fizică, rezident al Republicii Moldova, cu capacitate deplină de exercițiu, destinatar al fondurilor ce fac obiectul unei operațiuni de plată prin intermediul Sistemul de Plăți Instant „MIA”.
Cont implicit – cont de plăți deținut în Sistemul moldcell money, desemnat de Beneficiar pentru a primi bani prin intermediul Sistemului de plăți instant ”MIA. Toate Transferurile instant (P2P) prin intermediul Sistemul de Plăți Instant „MIA” la Aliasul Beneficiarului, vor fi creditate în contul său implicit.
Plătitor - persoană fizică, rezident al Republicii Moldova, cu capacitate deplină de exercițiu care depune ordine de plată privind transferurile de credit instant;
Utilizator – noțiune comună pentru numirea în context, după caz, a Beneficiarului și/sau Plătitorului;
Sistemul de plăți instant ”MIA” - metodă de transfer de bani între două persoane în timp real, care îți permite să transmiți/recepționezi bani din/în contul tău de plăți direct din aplicația moldcell money, indicând doar numărul de telefon al destinatarului.
Transfer Instant (P2P) – serviciu în cadrul sistemului de plăți instant “MIA” care permite efectuarea transferurilor interbancare cu indicarea Alias-ului Beneficiarului (numărului de telefon) care este abonat la Sistemul de Plăți Instant „MIA”.
Transfer Instant Me2Me - serviciu care permite transferul banilor la contul personal de la alt prestator de servicii de plată/participant la Sistemul de Plăți Instant „MIA”.
Solicitare de Transfer (RTP) – serviciu ce permite utilizatorului, prin intermediul aplicației moldcell money, să solicite inițierea unui ordin de plată în lei moldovenești de la un alt participant în cadrul Sistemul de Plăți Instant „MIA”.
Plată cu QR - serviciul în cadrul serviciului MIA Plăți Instant, care oferă posibilitatea de a transfera sau recepționa bani prin utilizarea QR doar prin generarea și scanarea acestuia în aplicația moldcell money.
Definițiile și prevederile prezentelor reguli se completează cu noțiunile și prevederile Contractului-cadru încheiat între ”MOLDCELL” S.A. și utilizatorul serviciilor de plată, în conformitate cu legislația privind serviciile de plată și moneda electronică.
INFORMAȚII GENERALE
-
- Sistemul de plăți instant „MIA” este un sistem de plăți instant în lei moldovenești, ce permite transferuri rapide, direct din Aplicația moldcell money, indicând doar numărul de telefon mobil al Beneficiarului. Un număr de telefon poate fi asociat unui singur cont în baza de date a BNM pentru Sistemul de Plăți Instant „MIA”.
- Transferurile de credit instant vor fi efectuate și procesate doar în lei moldovenești.
- Sistemul de plăți instant „MIA” este disponibil pentru Utilizatorii cu număr de telefon mobil (Alias) din Planul Național de Numerotare telefonică al Republicii Moldova, introdus în formatul +373 XXXXXXXX.
- Activarea serviciilor incluse în Sistemul de plăți instant „MIA” se realizează prin intermediul Aplicației moldcell money, cu acceptarea Regulilor de utilizare a Sistemului de plăți instant „MIA”.
- Activarea serviciilor este disponibilă Utilizatorilor care întrunesc următoarele condiții:
- dețin cont de plăți/portofel electronic moldcell money.
- a trecut cu succes procedura de identificare a clientului (Utilizatorului), conform procedurilor Prestatorului;
- numărul de telefon mobil de pe care a fost deschis contul de plăți este activ.
- Dezactivarea funcționalității Sistemul de Plăți Instant „MIA” se efectuează prin intermediul Aplicației moldcell money.
- Dacă contul setat pentru Sistemul de Plăți Instant „MIA” va fi închis, atunci funcționalitatea va fi dezactivată automat.
- Dacă Aliasul a fost schimbat, Utilizatorul trebuie să confirme din nou contul său implicit pentru Sistemul de plăți instant „MIA” a;a cum este descris în prezentele Reguli
- Fiecare Beneficiar poate seta un singur cont implicit în Sistemul moldcell money.
- Sumele aferente operațiunilor de plată ”MIA” vor fi creditate doar în contul setat ca implicit.
- Utilizarea sistemului de plăți instant „MIA” este condiționată de acceptarea prezentelor Reguli de către Utilizatori.
MODUL DE UTILIZARE
Activarea funcționalității sistemului de plăți instant „MIA”, implică:
- Asocierea numărului de telefon mobil de la care a fost deschis contul de plăți pentru care a fost activată „MIA”, în calitate de Alias. Unui număr de telefon mobil îi poate fi asociat un singur cont;
- Dacă utilizarea sistemului de plăți instant „MIA” a fost activată ulterior pentru același număr de telefon mobil la un alt prestator de servicii de plată participant, atunci acel cont va deveni contul de baza pentru sistemul de plăți instant „MIA”.
- Imediat după activarea Sistemul de plăți instant „MIA”, vom transmite către BNM informațiile necesare pentru prestarea acestui serviciu: numărul de telefon, IBAN-ul contului pe care l-ați asociat numărului de telefon, IDNP-ul, precum și numele și prenumele cu care figurați în moldcell money.
- În orice moment ulterior activării, dacă un client al unui prestator de servicii de plată inițiază prin Sistemul de plăți instant „MIA”, o plată către numărului Dvs. de telefon, prestatorul de servicii de plată a inițiatorului plății va interoga în baza de date BNM numărul de telefon, precum și celelalte informații ale Dvs. asociate acestuia (IBAN-ul contului, numele și prenumele, IDNP), iar BNM îi va furniza aceste informații, indiferent dacă tranzacția inițiată se va finaliza sau nu cu succes.
- Dacă nu doriți să vă exprimați consimțământul pentru o asemenea prelucrare a datelor Dumneavoastră supuse secretului bancar, care sunt, după caz, și date cu caracter personal, aveți dreptul de a nu activa Sistemul de plăți instant „MIA”.
Descrierea Sistemul de Plăți Instant „MIA”
-
- Transfer instant (P2P):
- La efectuarea unei plăți ce este inițiată prin indicarea numărului de telefon mobil (Alias) al Beneficiarului, Prestatorul verifică dacă acest număr de telefon mobil este înscris în Sistemul de plăți instant ”MIA”. Dacă în urma interogării este identificat numărul de telefon, Plătitorul va putea ordona transferul.
- Din moment ce plata a fost executată, aceasta nu poate fi anulată.
- Transfer instant (P2P):
-
- Solicitări transfer (RTP):
- Solicitările de transfer (RTP) sunt inițiate prin intermediul Aplicației moldcell money către un număr de telefon mobil (Alias) Utilizatorul căruia este înregistrat în Sistemul de plăți instant ”MIA” și are activat acest serviciu. Solicitările de transfer pot fi acceptate sau respinse de către adresat.
- Adresatul care a recepționat o Solicitare de transfer (RTP), va fin notificat prin intermediul_sms/push notificare;
- Solicitarea de transfer (RTP) poate fi anulată de către inițiator dacă aceasta nu a fost acceptată de adresat.
- Durata de păstrare a unei Solicitări de transfer (RTP) în Sistemul de plăți instant ”MIA”, este de 24 ore, după care se anulează automat, dacă nu a fost acceptată de adresat.
- Acceptarea unei Solicitări de transfer (RTP) este echivalata cu ordonarea unui transfer ”MIA”.
- Sumele de bani recepționate prin transferuri MIA se vor încasa în contul care este asociat Alias respectiv al Beneficiarului.
- Solicitări transfer (RTP):
-
- Efectuarea unui Transfer Me2Me prin MIA Plăți instant
-
-
- Transferul Me2Me vă permite să transferați plăți în conturile proprii de la alți prestatori de servicii de plată al căror Alias este activat și transmis către CAS a BNM.
- Pentru a efectua un transfer Me2Me este necesar să efectuați următoarele acțiuni:
-
a) din meniul ”Transfer”, accesați ”MIA Plăți instant”;
b) din ecranul nou deschis accesați ”Transfer Me2Me” și completați câmpurile pentru plată:
c) selectați prestatorul de servicii de plată către care doriți să fie efectuat transferul din lista prestatorilor de servicii de plată la care aveți activ serviciul MIA Plăți Instant;
d) indicați suma dorită pentru a fi transferată;
e) indicați mesajul sau destinația plății (opțional).
-
-
- După completarea tuturor câmpurilor, în următoarea fereastră, verificați dacă toate datele introduse sunt corecte;
- După ce ați validat cu succes datele, confirmați efectuarea transferului.
- Statutul și detaliile aferente plății, pot fi verificate în meniul „Istoric”.
-
-
- Plăți prin QR prin MIA Plăți instant
- Opțiunea de a efectua plăți prin QR permite scanarea codului QR generat de beneficiarul plății direct din aplicație și efectuarea plății.
- Pentru a efectua o plată prin QR este necesar să efectuați următoarele acțiuni:
- Plăți prin QR prin MIA Plăți instant
a) din meniul ”Transfer”, accesați ”MIA Plăți instant”;
b) din ecranul nou deschis accesați ”Plătește prin QR” și scanați codul QR.
c) indicați suma spre plată. Aveți posibilitatea să indicați suma pe care doriți să o transferați, dacă aceasta nu a fost indicată deja de beneficiarul plății sau să acceptați suma deja indicată de beneficiar;
d) indicați mesajul sau destinația plății (opțional)
-
-
- După completarea tuturor câmpurilor verificați dacă toate datele introduse sunt corecte și confirmați plata;
- O altă modalitate de a accesa/scana codul QR generat. Pentru aceasta este necesar să efectuați următoarele acțiuni:
-
a) din meniul principal, accesați butonul “Achită”.
b) scanați codul QR cu camera telefonului.
c) verificați veridicitatea datelor și confirmați transferul.
-
- Generează QR-code
- Generarea QR-code reprezintă o solicitare de plată sub forma unui QR sau link. Pentru acceptarea solicitării de plată instant, Plătitorul scanează QR în moldcell money sau cu telefonul său prin accesarea codului reprezentat printr-un link.
- Pentru a utiliza acest serviciu este necesar să accesați “deschide QR-ul meu” din meniul principal și să alegeți tipul de QR care va fi generat.
- În aplicație există două opțiuni de a genera QR: static sau cu detalii;
- Generează QR-code
- QR static - conține informații fixe și nu se modifică după ce este generat. Termenul de valabilitate al QR-ului static generat pentru MIA Plăți instant este de 90 de zile, în caz de inactivitate.
- QR cu detalii – oferă posibilitatea de a introduce suma care se intenționează a fi recepționată si, opțional, de a adăuga comentarii. Acest tip de QR este activ timp de 60 min și poate fi utilizat doar pentru o singură plată.
-
- Dacă un QR static nu primește niciun transfer timp de 90 de zile, acesta va deveni inactiv, iar transferurile ulterioare nu vor mai fi posibile pe acel cod QR. Pentru a putea primi în continuare transferuri prin MIA Plăți instant prin QR, este necesar să generați un nou QR static direct din aplicația moldcell money după cum urmează:
-
- din pagina principală (Home Page) a aplicației, accesați bara de jos și apasați pe „QR-ul meu”.
- alegeți opțiunea „Distribuie” pentru a genera și partaja codul tău QR.
Limitele
Pentru Transfer instant (P2P):
- Valoarea maximă a unui Transfer instant (P2P) este de 5000 (cinci mii) MDL;
- Valoare minimă este de 5 (cinci) MDL;
|
Tip limită |
Utilizator identificat parțial |
Utilizator identificat complet |
|
Suma minimă per operațiune |
5 |
5 |
|
Limita max per operațiune |
5 000 |
5 000 |
|
Limita zilnică |
10 000 |
10 000 |
|
Limita lunară |
30 000 |
30 000 |
-
- Pentru Solicitări de transfer (RTP):
- Valoarea maximă a unei Solicitări de transfer (RTP) este de 5000 (cinci mii) MDL;
- Numărul maxim de operațiuni de Solicitare transfer (RTP) per Utilizator – 10 solicitări zilnic;
- Limita zilnică maximă a plăților efectuate prin Sistemul de plăți instant ”MIA” este de 10 000 (zece mii) MDL;
Comisioane
- Pentru plățile P2P procesate în Sistemul de Plăți Instant „MIA” se percep comisioane aprobate de Prestator în odinea stabilită și plasate pe site-ul oficial www.moldcell.md
Responsabilitatea prestatorului
- Prestatorul nu poartă răspundere în cazul când Utilizatorii au indicat eronat datele relevante executării plăților prin Sistemul de plăți instant ”MIA”;
modul de înaintare a reclamaţiilor
- Prestatorul primește, înregistrează şi examinează reclamaţiile privind serviciile prestate prin intermediul Sistemului de plăți instant ”MIA” prin intermediul Serviciului suport clienți la numărul de telefon:444 sau e-mail moldcell@moldcell.md sau în scris transmis la sediul Prestatorului.
Prelucrarea datelor cu caracter personal
10.1. Datele cu caracter personal ale Utilizatorului sunt prelucrate în conformitate cu Politica de confidențialitate și protecția datelor cu caracter personal adoptată de ”MOLDCELL” S.A. și publicată pe pagina web www.moldcell.md .
10.2. Prestatorul notifică Utilizatorul despre faptul că scopurile prelucrării datelor cu caracter personal, inclusiv cele având funcție de identificare sunt următoarele:
a) În vederea furnizării Serviciilor prin intermediul Sistemului de plăți instant ”MIA”;
b) În vederea transmiterii de comunicări comerciale (marketing direct) și în scopul realizării de studii de piață, direct sau prin intermediul unor companii specializate în acest sens.
c) Pentru constituirea de baze de date și utilizarea acestora în legătură cu furnizarea serviciilor ce fac obiectul prezentelor Reguli.
d) În vederea transmiterii către autorități sau entități private legal constituite în vederea identificării, evaluării și prevenirii riscului de fraudă și prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului.
10.3. Prestatorul poate transfera datele cu caracter personal către entități din state care asigură un nivel adecvat de protecție a datelor cu caracter personal, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
10.4. Pentru posibilitatea utilizării Sistemul de Plăți Instant „MIA”, Prestatorul transmite datele personale ale Utilizatorului (nume, prenume, IDNP, IBAN, număr de telefon) către Banca Națională a Moldovei, pentru includerea în baza de date al Serviciul de căutare CAS (Central addressing scheme), conform HBNM nr.179/2019.
Serviciul de căutare CAS permite asocierea şi obţinerea codurilor unice de identificare ale utilizatorilor serviciilor de plată şi ale altor date de identificare necesare pentru iniţierea şi executarea unui document de plată prin SAPI, utilizând un alias.
10.5. Prestatorul informează Utilizatorul că dispune de drepturile prevăzute în legislația în vigoare privind protecția datelor cu caracter personal, respectiv dreptul la informare, dreptul de acces, dreptul de intervenție asupra datelor și dreptul de opoziție, pe care le poate exercita printr-o cerere scrisă adresată către Prestator.